Kuvernöörivierailu 2015

Kuvernöörivierailun ryhmäkuva. Edessä vasemmalta AG Esa Muuruvirta, presidentti Petri Aksila, DG Juha Risteli ja AG Martti Matikainen.

Piirikuvernööri Juha Risteli
Piirin Rotarysäätiökomitean puheenjohtaja Leila Risteli

Kuvernöörivierailu Kalajoen Rotaryklubissa

Piirikuvernööri Juha Risteli ja puolisonsa Leila Risteli vierailivat Kalajoen Rotaryklubissa 17.11.2015. Ristelin perhe on varsinainen Rotaryperhe, sillä myös Leila Risteli on toiminut piirin 1400 kuvernöörinä 2010-2011, jossa ominaisuudessa hän vieraili Kalajoella elokuussa 2010. Kuvernööri vierailee vuoden aikana piirin kaikissa klubeissa, joita piirin 1400 (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi) alueella on yhteensä 39 kpl. Klubeissa on vuoden 2015 tilaston mukaan 1152 jäsentä. Jäsenmäärä on viidessä vuodessa vähentynyt 16 %, joten rotarytoiminnalla on siinä asiassa haasteita. Ajokilometrejä kertyy todella runsaasti puolen Suomen kokoisella alueella. Kuvernöörillä on myös monia kansainvälisiä tehtäviä ympäri maailman, joten vuosi on kiireinen.

Siviilissä Juha Risteli on Oulun yliopiston kliinisen kemian tohtori ja NordLapin ylilääkäri. Puolisonsa Leila Risteli on NordLapin johtava lääkäri.

Juha Risteli toimii myös piirin 1400 PolioPlus-puheenjohtajana. Esitelmässään Kalajoen klubille Juha Risteli kertoi Rotaryjärjestön maailmanpresidentistä srilankalaisesta K.R ”Ravi” Ravindrasta, jonka äiti oli sairastunut polioon. Sri Lankassa oli vain kolme ns. rautakeuhkoa. Rotaryt hankkivat hänelle sellaisen, ja äiti pelastui. Nyt liikemies Ravi Ravindran maksaa äitinsä hoitoa takaisin maailman lapsille, ja niin kauan kuin maailmassa poliota esiintyy, sen hävittäminen pysyy Rotarien ohjelmassa. Vuonna 2015 Afrikassa ei ole esiintynyt villin viruksen aiheuttaa poliota, sen sijaan Pakistanissa ja Afganistanissa sitä on ollut yhteensä 51 tapausta.  Rokotteesta peräisin olevaan poliota on ollut Ukrainassa, Madagaskarissa ja Laosissa yhteensä 15 tapausta.

Kuvernööri kertoi myös piirin nuorisovaihdosta. Vuoden 2015 aikana nuorisovaihtoon lähtee 9 opiskelijaa. Kesävaihtoon on enemmän tulijoita – Raahessa järjestetään leirivaihto.

Leila Risteli on piirin Rotarysäätiökomitean puheenjohtaja ja siinä ominaisuudessa keskittyi puheenvuorossaan säätiön toimintaan. Säätiö pitää sisällään monia rahastoja, mm. vuosirahasto, poliorahasto ja lahjarahasto. Vuosirahastoon kertyneet varat sijoitetaan kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen niistä puolet siirretään maailmarahastoon ja puolet piiriapurahoihin. Piiriapurahat koskevat klubeja, sillä varat suunnataan niiden projekteihin. Vuonna 2015 piirin alueella tuetaan 12 projektia, joissa on mukana 18 klubia;

• Oulun seudun klubien yhteishanke nuorten harrastustoiminnan tukemiseen ja syrjäytymisen estoon
  • Sodankylän klubin hanke metsäluontopolun kehittämiseen oppimisympäristöksi
  • Oulunjoen klubin hanke piirustuskilpailusta ja häkämittarin hankinnasta
  • Nivalan klubin projekti pyörätuolien hankkimiseksi palvelutaloon
  • Pellon klubin projekti kalusteiden hankkimiseksi dementiakotiin
  • Oulun Tullin projekti esiintymisasujen hankkimiseksi kehitysvammaisten orkesterille
  • Oulunsalon Siipien laskiaisrieha-hanke
  • Oulun ja Haukiputaan klubin tekniikkakerhohanke
  • Merikosken klubin hanke Kaakkurin koulun yhteisöllisyyden lisäämiseksi
  • Raahen klubien liikennepuisto lapsille
  • Kajaani Elias –klubin projekti sairaanhoito-opiskelijan Tansanian työharjoittelusta
  • Meri-Kemin ja Kemin projekti kehitysvammaisten vertaistukiryhmästä ja eläintarharetkestä

Klubiprojektin ei siis tarvitse olla mittasuhteiltaan suuri, mutta klubin tulee olla valmis tekemään töitä asian eteen ja osallistua kustannuksiin omalla panoksellaan.

Leila Risteli kertoi myös piirin Rotarykoulutuksesta, johon kuuluu 3 pv kurssi. Koulutuksessa käydään läpi Rotarytoimintaa ja –maailmaa, ja kurssit ovat olleet kysyttyjä. Klubin jäsenille heitettiin myös haaste ryhtyä Facebook-käyttäjiksi - elleivät sitä ole - voidakseen kirjautua piirin suljetun Facebook-ryhmään jäseniksi. Myös virtuaalinen E-klubi on perusteilla. Yksi sellainen Suomessa jo on, ja siinä on jäseniä ympäri maailman. Kenties se linja tarjoaa Rotaryille uutta myötätuulta tulevaisuudessa ja edistää kansainvälistä vuorovaikutusta.

Kuvernöörivierailuun osallistui myös AG Esa Muuruvirta Raahesta sekä AG Martti Matikainen Ylivieskasta.