Vitjojen haltija ja hallitus vaihtui 30.6.2023

Monien vaiherikkaiden vaiheiden jälkeen pääsimme jälleen viettämään vallanvaihtoa vanhalla kunnon ”rötösmajalla”. Kaupunki teki keväällä/alkukesästä kunnostustöitä majalla, eikä sitä voinut varata kuin viime tingassa. Vastaavan klubimestarin Tonin väsymättömän työn jälkeen maja saatiin vuokrattua hieman varauskalenterin ohi klubin käyttöön.

Majalle saapui iloinen veljesjoukko, joiden lisäksi kunniajäsen Aarne Nikula oli paikalla.

Tilaisuus aloitettiin ruokailulla. Tämän jälkeen väistyvä presidentti Tapio H. otti puheenvuoron.

Puhe, vuoden rotari ja erikoismaininnat

Pres. Tapio H. piti puheen menneestä kaudesta ja kertoi kauden tapahtumista. Kaudella oli tapahtumia yhteensä 27 ja pleunan puuhuoltoa on jatkettu veli Pekka R:n johdolla mallikkaasti. Loppuneella kaudella oli klubin jäsenille luovutettu 5-PHF mainintaa, mikä taisi olla yhden kauden ennätys klubin historiassa.

Puheen jälkeen Tapio jakoi vuoden rotaryn palkinnon veli Tomille. Tapio H. oli myös valmistanut kaksi hienoa rotary ratasta ”aivan kauhean kestävästä teräksestä” ja ne Tapio luovutti erikoismaininnan ansainneille veljille. Veljet, jotka maininnan saivat olivat Toni Määttänen ja Jarmo Ainali. Onnea erikoismaininnan saaneille veljille!

Jäsenmuutokset ja uusi kunniajäsen

Vuodesta 1990 klubin jäsenenä toiminut Eero Laukkanen ilmoitti, että hänen palvelusvuotensa ovat täyttyneet, ja klubin hallitus puolestaan ilmoitti, että veli Eero on nimetty klubin kunniajäseneksi.

Nyt on klubilla kaksi kunniajäsentä, veljet Aarne Nikula ja Eero Laukkanen.

Klubista erostaan oli ilmoittanut myös pitkään klubissa ollut Petri Aksila, joka muuton myötä turkuun ei aktiiviseksi ole vuoteen klubin toimintaan voinut osallistua. Petrin jatkosta rotarytoiminnassa ei vallanvaihdossa ollut vielä kenelläkään tietoa. Kiitos Petrille menneistä vuosista ja onnea tulevaan!

Vitjojen vaihto

Seuraavaksi oli vuorossa vitjojen vaihto, jossa pres. Tapio luovutti vitjat uudelle presidentille Timo Saarelle. Timo piti puheen tulevasta kaudesta. Timolla työsarkaa rotareissa riittääkin, sillä Timo aloittaa myös piirin AG:na.

Presidentin nuija

Veli Eero on vuosia ideoinut ja valmistanut pastpresidentin nuijia ja luovutti Tuomaisen Pekan valmistaman nuijan pastpresidentti Tapio H:lle. Nuijassa oli kauden haastavuuden vertauskuvana käytetty mm. visakoivua ja pähkinäpuuta.

Kakkukahvit ja saunominen

Seuraavana oli vuorossa kakkukahvit, johon past. pres. Tapio H. oli tuonut perinteen mukaan oikein maittavan ”kerma” pullon. Kahvittelun jälkeen tavan mukaan uusi ja vanha presidentti aloittivat saunomisen kaksipäisen vihtan saattelemana ja muut veljet menivät presidenttien vanavedessä saunomaan ja osa kävi uimassakin.

Tikkakisa

Saunomisen jälkeen oli tikkakisa jonka viimevuotta lukuun ottamatta tavan mukaan voitti veli Jarmo Ainali. Muut mitalikolmikkoon yltäneet olivat veljet Jouni Jyrinki ja Esa Karjula.

Makkaranpaistoa

Tikkakisan jälkeen oli vielä vapaata seurustelua ja makkaranpaistoa. Illanvietto jatkui monen veljen osalta pitkälle yöhön.

Mukana vallanvaihdossa olivat:

Jarmo, Tapio H., Tarmo, Jouni, Esa K., Tapio L., Toni, Pekka R., Timo, Heikki ja Tomi. Kunniajäseninä paikalla olivat Aarne Nikula ja Eero Laukkanen