Pleunan tarina

Pleuna kuksa

Pleuna on suosittu retkipaikka Siiponjoen luontopolun varrella Kalajoella. Pleunan laavulle on ajotieltä matkaa vain muutama sata metriä, joten siellä voi mainiosti pistäytyä vaikka nokipannukahvilla ja makkaraa käristämässä. Muutenkin reitiltä on helppo valita mieleisensä etapit.

Alue on suojeltu ja sen omistaa Kalajoen seurakunta. Kalajoen kaupunki on sopinut maanomistajien kanssa luontopolun kulkureiteistä, kunnostanut lankkupolkuja ja laavuja sekä hankkinut opastetauluja ja rakentanut tuloportin.

Siiponjoen 20 km luontopolkua ylläpitävät vapaaehtoiset. Luontopolun varrella on yksi kota ja kolme laavua: Särkijärven kota sekä Kourinkallion, Pleunan ja Valkeaveden laavut.

Pleunan laavun on rakentanut Kalajoen Rotaryklubi, ja se myös huoltaa sitä. Laavun ylläpidon tueksi yhdistys myy Pleuna kuksaa. Nimikoitavaa kuksaa valmistetaan rajallinen määrä, ja myyntituotot käytetään Pleunan ylläpitoon. Jos varoja jää, ne käytetään muuhun yleishyödylliseen tarkoitukseen.

Kuksan hinta on 35 € + mahdolliset postituskulut 7,50 €. Nimikointi sisältyy hintaan. Lähitienoolle voimme toimittaa kuksan vaikka kotiovelle. Kuksan voit hankkia itsellesi ja/tai lahjaksi antamalla yhteystietosi alla olevalla lomakkeella. Me otamme yhteyttä.

Anna yhteystietosi ja kerro viestissä, miten haluat kuksan nimikoida. Me otamme pian yhteyttä ja sovimme yksityiskohdat ja toimitustavan.

Pleuna kuksan tilaus

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Ethän ole robotti? Kirjoita yhteenlaskun vastaus alle.

viisi + kolme =

Heti laavun suvannon jälkeen Siiponjoki muuttuu koskeksi - Pleunankoski

Nimi Pleuna juontaa Turkin ja Venäjän sotaan 1877-78, johon Suo­men kaarti osallistui. Kaarti sai mainetta Plevnan kaupungin piiri­tyksessä ja valtauksessa. Sodan aikana Antti Siermala -niminen henkilö etsi torpan paikkaa Siiponjoen varresta, ja kun se löytyi, vaimo julisti, että ”Nyt on Pleuna vallattu”. Siitä torppa saikin ni­mekseen Plevna, joka ajan kanssa muotoutui Pleunaksi.

Siiponjoki on 41 kilometrin mittainen Kalajoen sivujoesta Vääräjoesta haarautuva laskujoki, jonka alajuoksu kiemurtelee hiekkaisten rantatörmien ja hiekkadyynien välissä. Se on muodostanut joesta erilleen jääneitä juoluoita – makkarajärviä. Joki on meanderoiva. Se tarkoittaa, että virta muotoilee vapaasti uomaansa hiekkaharjanteiden lomassa. Muotoutuminen on suojeltu Naturassa. Laskupaikallaan mereen Siiponjoki haarautuu laajaksi suistoksi.

Tiesitkö, että Tukkijoella-näytelmä ja siitä tehdyt kolme elokuvaa perustuvat Siiponjoen uittoihin? Teuvo Pakkala nimittäin majaili Rahjassa Joensuun talossa ja merkitsi näkemänsä ja kokemansa muistiin. Siitä syntyi rakastettu laulunäytelmä, jonka laulut sävelsi Oskari Merikanto. Ensi-illasta on 125 vuotta, ja Siiponjoen uitotkin loppuivat jo kauan sitten, mutta yhä vain Tukkijoella kuuluu kesäteattereiden suosikkinäytelmiin.

Siiponjoki tarjoaa mieliin painuvan ulkoiluelämyksen, ja sinne palataan kerta toisensa jälkeen. Metsässä kävely tuo tutkimusten mukaan myös merkittäviä terveyshyötyjä, ja se on ilmaista ja helppoa. Muistathan kuitenkin, että minkä tuot, sen myös jaksat viedä pois, sillä Pleuna ei ole järjestetyn jätehuollon piirissä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
Siiponjoessa on Pleunan laavun kohdalla suvanto, jonka jälkeen muutaman kymmenen metrin päässä Pleunankoski.
Nokipannukahvit laavulla
Pleuna talvella
Nimetön Siiponjoen mutka lokakuussa
Mutkitteleva Siiponjoki ja Pleunan laavu kartalla
Rotaryjärjestön kansainvälisiä vaihto-oppilaita ulkoilemassa ja ruokailemassa Pleunan laavulla muutama vuosi sitten. Ryhmää ohjasi Mauri Siipola
Pleunassa käy tuhansia kulkijoita, joten polttopuuta kuluu vuosittain kuormatolkulla. Tässä käynnissä polttopuusavotta ja puuladon korjaus.
Yrityksiä mukana tukemassa hyvää asiaa
Ilman lahjoittajilta saatua hukkapuutavaraa ja talkootyötä Pleunan puuhuolto tulisi kalliiksi.
Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertääkään, täytyy mennä läpi! Traktori jäi kinokseen, mutta Pleunan puuhuolto toimii kaikissa olossuhteissa, kun on kunnon vermeet!