Kalajoki-viirin tarina

Kalajoki-viiri lohivaakunalla on maisemassa upea ilmestys

Tämä on kalajokista kesämaisemaa siellä täällä koristavan Kalajoki-viirin syntytarina.

1990-luvulla monilla paikkakunnilla lippusalkoihin ilmestyi kotiseutuviirejä. Ne elävöittävät kesämaisemaa, ja niitä hankkivat myyntiin mm. kotiseutuyhdistykset. Kalajoella ei ollut omaa kotiseutuviiriä. Puutteen havaitsi Kalajoen Rotaryklubin jäsen ja entinen presidentti Alho Ilo ja ehdotti  kotiseutuviirin lanseeraamista tavalla tai toisella. Viiriasia oli esillä Rotaryklubissa ensimmäisen kerran Heikki Junnikkalan ollessa presidenttinä 21.7.1999, ja sitä puitiin monta kertaa sillä seurauksella, että klubi otti hankkeen toteutettavaksi. Klubissa pidettiin viiristä suunnittelukilpailu, johon tuli kolme ehdotusta. Voittajaksi valittiin 2.2.2000 Heikki Ulvin suunnittelema ehdotus ”Kalajoen rantaa, kultaisinta santaa” .

Viirin viimeistely annettiin Heikki Ulvin tehtäväksi, ja siitä pyydettiin Suomen Heraldisen seuran lausunto.  Viirissä oli mukana Kalajoen kunnan vaakuna, ja sen käyttö vaati lupaa kunnalta. Asiasta tehtiin esitys Kalajoen kunnanhallitukselle, joka teki siitä myönteisen päätöksen syksyllä 2000.

Viiriprojekti eteni tilausasteelle 31.1.2001, jolloin klubi tilasi ensimmäisen 50 kpl erän hintaan 300 mk/kpl, yhteensä 15000 mk. Tilaus rahoitettiin klubin jäsenten ennakkomaksuilla ja myöhempi heidän takaamallaan pankkilainalla.

Viiritoimikunnan puheenjohtaja Heikki Junnikkala esitteli valmiin viirin klubin kokouksessa 21.3.2001. Viirin julkistamistilaisuus oli kunnan valtuustosalissa 4.4.2001, ja siinä oli mukana kunnanjohtaja Jukka Puoskari, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jouni Jyrinki ja Kalajoen Rotaryklubin jäseniä. Kalajoki-lehti ja Kalajoen Seutu julkaisi asiasta uutisen.

Viirit laitettiin myyntiin rautakauppoihin, ja tuotto päätettiin käyttää hyväntekeväisyyteen. Myöhemmin viirin myynnin ryhtyi hoitamaan Kalajoen kumikorjaamo.

Kalajoki-viiri luovutettiin kunnanjohdolle valtuustosalissa 4.4.2001. Viirin vastaanottaa kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jouni Jyrinki, viiristä vasemmalla sekä kunnanjohtaja Jukka Puoskari, viiristä oikealla. Viirin takana on viiritoimikunnan puheenjohtaja Heikki Junnikkala. Paikalla on joukko Kalajoen Rotaryklubin jäseniä

Viirin markkinointia tehostettin keväällä 2004 mm. tekemällä viiristä mainos, joka annettiin Junkkarien mainosjakelun jaettavaksi kalajokisiin kotitalouksiin. Syksyllä 2005 Sauli Saari otti hoitaakseen viirin myynnin Kalajoen kumikorjaamolla, jossa niitä edelleen on saatavilla 4m ja 5m mittaisena - tosin vain muutamia kappaleita (tilanne helmikuussa 2014), eikä suunnitelmissa ole uuden erän hankintaa. Viirin hinta on 65 €. Viirien pieni painosmäärä ja silkkinen materiaali nostaa hintaa hieman tavallista maakuntaviiriä kalliimmaksi.

Himangan ja Kalajoen yhdistyttyä Kalajoen vaakuna muuttui, ja se voinut aiheuttaa epätietoisuutta Kalajoki-viirin asemasta. Kalajokiviiri on kuitenkin kotiseutuviiri, eikä kunnan virallinen viiri, joten vaakunan vaihtumisella ole siihen vaikutusta. Lohivaakunalla varustetun viirin arvo nousee, sillä Kalajoen lohivaakunaa ei enää juuri muualla ole nähtävillä.

Viiriprojektin tuotot Rotaryklubi käyttää Rotareiden hyväntekeväisyystyöhön, kuten PolioPlus-kampanjaan, opiskelijastipendeihin ja mahdollisiin vaihto-oppilaskuluihin.

Viiritiedustelut Kalajoen Kumikorjaamolta.