Kalajoen Rotaryklubin presidentinvaihdos 2016

Kalajoen Rotaryklubi sai 34. presidentin Leppikarvon majalla vietetyssä vallanvaihtoseremoniassa, jossa Petri Aksila luovutti presidentin vitjat Riku Saksholmille.

Leppikarvon maja Rahjan kalasatamassa on vakiintunut Kalajoen Rotaryklubin kokoontumispaikaksi kesäkuun viimeisenä kokouspäivänä, jolloin klubissa vaihtuu presidentti ja hallitus. Perinteestä ei viime vuosina monesti ole poikettu. Sää oli erinomainen ja erinomaiset olivat myös illan anti­met, jotka klubimestari veli Pekka R. oli järjestänyt. Aterian toimitti Juusolanmäen pitopalvelu, jolle kohotettiin malja. Mukana oli 14 klubin jäsentä, joten osallistumisprosentti kohosi päivitetty jäsenmäärä ja läsnäolosta vapautetut huomioon ottaen 88 %:iin.

Ennen vitjojen luovutusta väistyvä presidentti veli Petri luovutti viimeisenä virkatehtävänään vuoden Rota­ryn kiertopalkinnon veli Eerolle tunnustuksena aktiivisesta osallistumisesta klubin toimintaan. Myös Eeron iso hen­kilökohtainen uhraus metsäpalstan suojelemiseksi luonnonsuojelun hyväksi oli pantu klubissa merkille, ja siitä klubi antoi aplodit. Vitjanluovutuspuheessaan Petri kiitti veljiä kuluneesta vuodesta ja heitti tulevalle presidentille haastetta jäsenmäärän nostamiseen. Veli Riku otti vastaa presidentin käädyt ja kättelykierroksella menestyksen toivotukset.

Tämän jälkeen ohjelmassa seurasi pastpresidentin nuijan luovutus Petrille - se on presidenttikauden koho­hetki. Nuijan oli valmistanut veli Eero, kuten kaikki aiemmatkin nuijat, omaansa lukuun ottamatta.

Illan viralliseen ohjelmaan kuului perinteinen presidenttisauna kaksipäisine vihtoineen sekä ylimuistoisista ajoista alkaen kisattu tikkakisa. Kisan voitto niin ikään miltei ylimuistoisista ajoista on mennyt insinöörikun­nan edustajalle veli Jarmo A:lle, kuten tälläkin kertaa. Parhaan vastuksen antoivat veljet Jouko ja Riku.

Muu ohjelma oli vapaata seurustelua ja maljojen nostoa, kuten asiaan kuuluu. Välillä keskusteltiin Brexi­tistä, jalkapallosta ja automerkeistä, ja illan lopuksi viimeisimmät illanviettäjät kokoontuivat grillikotaan käristelemään makkaroita.

Yksi vuodenkierto klubissa oli taas päättynyt, ja viimeiset osallistujat poistuivat puolenyön jälkeen.

Raportin kirjoitti Tapio