Kalajoen lukion kansainvälisyysryhmä

Toukokuun 26. päivänä 2015 Kalajoen Rotaryklubi sai vieraiksi Kalajoen lukion 2. vuosikurssin oppilaita. Vieraat olivat Henna-Mari Kokko, Juuso Heininen ja Jerry Korpi, jotka edustivat lukion kansainvälisten opintojen ryhmää, jota vetää irlantilainen William O'Gorman, Kalajoen kaupungin kansainvälisyyskoordinaattori.

Ryhmä tuli Kalajoella ja koko maakunnassa talvella 2015 tunnetuksi siitä, että se onnistui kutsumaan pää­ministeri Alexander Stubbin vierailulle Kalajoen lukioon. Temppu tehtiin sosiaalisen median avulla, ja se sai runsaasti huomiota tiedotusvälineissä. Ryhmä valmisti nettiin päivittäin lyhyen videon, joissa se kertoi 100 hyvää syytä vierailulle Kalajoen lukioon ja pommitti pääministeriä sitkeästi Twitteri­viesteillä. Kuinka ollakaan: eräänä päivänä PM ilmoitti, että hän saapuu vierailulle Kalajoen lukioon. Vie­railu toteutui kaikkien PM:n vaali- ym. kiireiden keskellä 26.2.2015.

Vierailullaan PM esiintyi koko koululle ja keskusteli erikseen kansainvälisyysryhmän kanssa ja kutsui sen vastavierailulle Helsinkiin. Vastavierailu myös toteutui, ja PM ehti tavata oppilaat uudestaan.  Oppilaat sai­vat upeita muistoja mm. Valtioneuvoston linnasta, jossa saivat istua ministereiden tuoleissa. Valtioneuvos­ton linnaan ei nykyään vieraita juuri päästetä, mutta ryhmälle se järjestyi.

Klubille oppilaat kertoivat pääministerivierailusta ja sen vaatimasta runsaasta taustatyöstä sekä matkastaan Irlantiin. Kansainvälisten opintojen ryhmässä on 24 oppi­lasta, joista 21 oli mukana matkalla. Huhtikuisessa Dublinissa tutustuttiin Irlannin histo­riaan, kulttuuriin, museoihin, kirjastoihin, fish and shipseihin, politiikkaan, tapoihin ja pubeihin (pubeihin vieraiden kertoman mukaan kuitenkin vain ulkopuolelta).

Kalajoen Rotaryklubi pani talvella merkille oppilaiden tempauksen ja tuki ryhmän Irlannin mat­kaa 350 € stipendillä. Ryhmästipendin perusteena oli yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys.