Väinö Huitu sai Rotarynuijansa vuosikymmenten viiveellä

Konepajanjohtaja Väinö Huitu v. 1987

Kalajoki koki 1960- ja 1970-luvulla monen maaseutupaikkakunnan tavoin vakavan kriisin poismuuton vuoksi. Väkeä muutti mm. Ruotsiin tehdastöihin niin, että pahimmillaan kunnan väkiluku aleni 100 henkeä vuodessa. Tilanne alkoi kääntyä aktiivisen teollistamisen ansiosta, ja jälkikäteen voidaan sanoa, että se pelasti Kalajoen.

Konepajanjohtaja Väinö Huitu muistetaan Kalajoella Rauma-Repolan konepajasta ajalta, jolloin luotiin pohjaa metalliteollisuudelle Kalajoella. Konepaja perustettiin 1970-luvun puolivälissä, ja se työllisti parhaimmillaan liki 300 työntekijää. Konepajalla oli suuri vaikutus myös uusien yritysten perustamiseen, sillä moni nykyään toimiva metallialan yritys sai alkunsa Rauma-Repolan konepajan entisten työntekijöiden perustamana. Samoihin aikoihin perustettiin myös SOK:n Kalajoen vaatetustehdas, joka parhaimmillaan työllisti 130 henkeä.

Väinö Huitu oli arvostettu konepajapatruuna, joka rauhalliseen ja jämäkkään tyyliin piti langat hallussaan. Väinö Huitu on Kalajoen Rotaryklubin perustajajäsen ja presidentti 1984–85. Työuran päättymisen jälkeen Väinö Huitu muutti v. 1994 Irma-vaimonsa kanssa Orivedelle eläkepäiviä viettämään ja liittyi Oriveden Rotaryklubiin, jonka jäsen hän on edelleen.

Kalajoen Rotaryklubissa on tapana kiittää luottamustehtävänsä suorittanutta presidenttiä past presidentin nuijalla. Nuija on arvokas muisto, ja monilla entisillä presidenteillä se on parhaalla paikalla vitriinissä taikka työpaikalla. Jokainen nuija on yksilöllisesti valmistettu saajansa huomioiden. Nuijat ovat Eero Laukkasen suunnittelemia ja käsityönä valmistamia. Muutama klubin alkutaipaleen presidentti sai nuijansa vasta jälkikäteen, mutta Väinö Huitun nuija oli vuosikymmenet teillä tietymättömillä, kunnes se sattumalta löytyi.

Klubi päätti toimittaa nuijan omistajalleen, ja sen kävivät luovuttamassa Väinölle hänen kotonaan Orivedellä Kalajoen klubin toinen perustajajäsen Sauli Saari ja hänen puolisonsa Kaisa. Väinö oli hyvin ilahtunut yllätyksestä ja lähettää Saulin välityksellä Kalajoen Rotaryklubille ja muille ystäville ja tutuille Kalajoella lämpimät terveiset. Hän on pitänyt yhteyttä Kalajoelle ja myös vieraillut silloin tällöin paikkakunnalla. Saulin kertoman mukaan Väinö ja puolisonsa Irma ovat hyväkuntoisia ja virkeitä eläkeläisiä ja asuvat tyylikkäässä kerrostaloasunnossa, jonka portaikossa Väinön askeleet 83-vuotiaana ovat ripeät kuin paljon nuoremmalla miehellä.

Kuva oikealla: Sauli Saari luovuttaa Väinö Huitulle past.presidentin nuijan

Tapio Lahola 27.4.2016

Väinö Huitu on saanut rotarynuijansa vuosikymmenien viivästymisen jälkeen
Pat.presidentin nuija on arvokas muisto Rotaryklubin presidenttikaudelta