Klubin ja seurakunnan sopimus Pleunasta

Eräs 30 vuotinen suulliseen sopimiseen ja keskinäiseen luottamukseen perustuva suhde virallistettiin Jokelan pappilassa 16.4.2024. Virallistajina toimivat kirkkoherra Kari Lauri ja Rotaryklubin presidentti Timo Saari.

Rotaryt ovat rakentaneet seurakunnan maalle Pleunaan laavun jo 30 vuotta sitten ja ovat siitä lähtien huoltaneet paikkaa talkoilla. Rotaryt huolehtivat jatkossakin Pleunan suositusta retkipaikasta. Vallitseva asiantila sai virallisen vahvistuksen.

Laavu ja muut rakenteet ovat kuitenkin tulleet käyttöikänsä päähän. Paikan maapohja on painunut ja puiden juuret törröttävät koholla. Nyt Saari kertoo Pleunan ja Siiponjoen ystäville hyvän uutisen, paikka laitetaan parempaan kuosiin. Tuloksia näkyy jo kesällä, kunhan kaikki viranomaispäätökset saadaan. Aluksi vanha laavu korvataan uudella tilavalla laavukodalla ja suunnitelmissa on muitakin parannuksia. Pleuna kuuluu Naturaan ja Rotaryt noudattavat alueelle asetettuja rajoituksia. Seurakunta ei peri Pleunasta vuokraa, vaan haluaa tukea hyvää asiaa.

Myös kirkkoherra on tyytyväinen sopimukseen. Hän ulkoilee itsekin silloin tällöin Pleunassa ja suosittelee kaikille liikkumista metsässä ja luonnossa. Se tuo terveyttä ja samalla voi ihailla Herran kätten töitä.