Kalajoen Rotaryklubi 30 vuotta

Kalajoen Rotaryklubin 30 v juhlan kunniaksi järjestämälle teatteriretkelle osallistui 30 henkeä, jotka tässä ryhmäkuvassa ravintola Sokerijussissa. Perustajajäsenistä mukana oli Esa Niemelä, Heikki Santaholma ja Sauli Saari (edessä vasemmalta).

Kalajoen Rotaryklubin perustamisesta tuli 5.4.2014 kuluneeksi 30 vuotta. Merkkipäivän juhlistamiseksi klubi järjesti jäsenilleen ja heidän puolisoilleen retken Oulun kaupungiteatteriin. Teatterikappaleena esitettiin Tuomas Kyrön romaaniin perustuva Mielensäpahoittajan miniä, jonka ensi-ilta oli helmikuussa 2014. Esitys on saanut suuren suosion, ja kevään näytökset myytiin nopeasti loppuun. Näytelmä on jatkoa Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajalle, joka myös kuuluu Oulun kaupunginteatterin ohjelmistoon. Juoni mielensäpahoittajaan verraten on kääntynyt ikään kuin päälaelleen, ja maalitauluksi joutuu nyt miniä, jonka appiukko, ura ja perhe eivät mahdu samaan pottukattilaan, vaan miniä kiehuu yli, kuten Kaleva osuvasti kertoo 2.3.14.

Näytelmä esitettiin teatterin pienellä näyttämöllä, jonka intiimi tunnelma sopii upeasti näytelmään. Klubin jäsenet puolisoineen nauttivat silmät ilosta kostuen esityksestä, joka kertoo, miten aika, asiat ja arvot sukupolvien varttuessa ja vanhetessa ovat muuttuneet.

Erinomainen ja onnistunut teatterimatka jatkui illallisella ravintola Sokerijussissa ja päättyi paluuseen Kalajoelle pikkutunneilla.

Kalajoen Rotaryklubissa on 25 jäsentä (2014) sekä kaksi kunniajäsentä. Klubissa on mukana viisi perustajajäsentä, joista kolme puolisoineen oli mukana teatteriretkellä. Klubin perustamisesta ja historiasta löytyy klubin 1. presidentin Heikki Santaholman selostus.

Kalajoen Rotaryklubi merkittiin Rotaryjärjestön jäseneksi 5.4.1984. Klubin Charter-juhla pidettiin syyskuussa 1984 ravintola Kultakalassa, joka oli pitkään klubin kokouspaikkana. Charter-juhlasta on säilynyt VHS-video, joka on editoitu kaikkien nähtäville.  Video on kuvattu hämärässä sisätilassa, eikä ole kovin hyvälaatuinen, mutta kuvissa esiintyvät henkilöt kyllä voi hyvinkin tunnistaa. Lopussa on kuvakavalkaadi mukana olleista veljistä. Videon pituus on 16:15.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.