Linnunpönttötalkoot

Kalajoen Rotaryklubi kokoontui 5.4.2016 Arteman puutyöosastolle linnunpönttötalkoisiin ja teki osuutensa YLE:n julistamasta miljoonaa linnunpönttöä –kampanjasta. Pönttöjen arkkitehtuurin oli suunnitel­lut veli Eero, joka myös kustansi tarvittavat raaka-aineet. Artema tarjosi veli Pekka Tuomaisen suosiollisella myötävaikutuksella puitteet, työkalut ja -koneet nikkarointitapahtumalle. Paikalle saapui 11 klubi­laista, joilta tuotannon organisointi ja työskentely tapahtui suoras­taan hämmästyttävän hyvin, sillä 2,5 tunnin työskentelyn jälkeen valmiina ja lastattuna Eeron peräkärryyn oli 67 linnunpönttöä. Ihmekö tuo, sillä klubihan edustaa laaja-alaisesti kaikkia ammattikun­tia, joten kyllä siltä linnunpönttöjen tekokin onnistuu. Täten Kalajoen Rotaryklubi teki 0,0067 % osuuden Miljoona Linnunpönttöä –kam­panjasta.

Pöntöt asetetaan paikoilleen ehkä Pleunaan klubin rakentaman laavun lähistölle makkaranpaistoseremonioiden kera. Asennusajan­kohta sovitaan myöhemmin. Asukkaita pönttöihin odotetaan vasta vuoden kuluttua keväällä, mutta mahdollista on, että kesän 2016 aikana niihin ehtisi asettua hyönteissyöjiä jos asennus tehdään mahdollisimman pian.