Entisöintikohde Plassilla 20.9.2016

Heidin ja Williamin entisöintiprojekti sijaitsee Plassilla joen rannassa niin suojaisessa paikassa, etteivät kaikki paikallisetkaan sitä tunne

Klubin jäsenillä oli tilaisuus tutustua varsin mielenkiintoiseen projektiin, kun Heidi ja William O´Gorman esittelivät vastikään Plassilta ostamansa ns. Koskisen Maijan paikan, jota he ovat ryhtyneet entisöimään. Päärakennus on rakennettu 1800-luvun puolivälissä, ja sitä on myöhemmin laajennettu. Rakennus on kuulunut Änkilän tilaan n. 1900 saakka, ja talo on ollut mm. Santaholman sahanhoitajan asuntona. Pihapiiriin kuuluu päärakennuksen lisäksi toinenkin asuinkäyttöön tarkoitettu rakennus sekä yksi piharakennus. Talossa on viimeksi asunut suunnilleen sata vuotta sitten Jouko Östman, jonka yo-kuva lienee takan päällä. Päärakennuksessa on sodan aikoina ollut kulkutautisairaala.

Heidi ja William ostivat talon Solitannereilta, joiden omistuksessa se oli 2007-2016. Talo on suojelukohde, eikä sen ulkosivua saa muuttaa, mutta muuten rakennukset saa kunnostaa. Päärakennuksen alakerrassa on noin 200 m² ja ainakin sata neliötä toisessa kerroksessa. Tontti on noin 1000 m², ja se rajoittuu jokitörmään, josta alkaa jakokunnan alue. Rakennuksen hirsikehikko on jykevä ja hyväkuntoinen. Tulisijat ovat kunnossa, mutta hormeissa on vaurioita, jotka pitää korjata, rakennuksen perustukset oikaista ja paljon muuta.

Heidi kertoi, että kyseessä on heidän jättiurakkansa, jonka kestoa voi arvioida vuosikymmenissä. Tarkoitus on kunnostaa pihapiirin asuinrakennus projektiaikaiseksi tukikohdaksi. Museovirasto on ollut mukana arvioimassa rakennuksia, ja heidän väkensä on ollut avuliasta. Myös klubin jäsen Eero Laukkanen sai Heidiltä kiitokset aktiivisesta tuesta projektin aloittamisessa. Projekti on aloitettu omin varoin, mutta Heidin mukaan heitä on rohkaistu hakemaan tukea Ely-keskukselta tai Museovirastolta.

Työelämässä Heidi vastaa digitaalisesta tuotannosta Keski-Pohjanmaan kirjapainossa, ja kansallisuudeltaan irlantilainen William toimii Kalajoen lukiossa kansainvälisyyskoordinaattorina. Kummankin työlle vanhan talon entisöinti muodostaa tukevaa vastapainoa.

Klubin jäsenet toivottivat menestystä haastavalle hankkeelle, jonka veroisia Kalajoella vain harvat yksityishenkilöt ovat toteuttaneet. O`Gormannit toivottivat klubin jäsenet toistekin tervetulleeksi seuraamaan, miten projekti etenee. Lopuksi presidentti Riku ojensi klubin vihoviimeisen tinatuopin muistoksi Heidille ja perusteli sitä Williamille suomalaiskansallisilla perinteillä, joihin kuuluu mm. se, että vaimot pyrkivät ohjailemaan miesten tekemisiä.

Raportin kirjoitti ja kuvat kuvasi 2. sihteeri Tapio